Friday, July 15, 2011

Micro Air Vehicles

Micro Air Vehicle: Three Gram 'Dragonfly' Takes Flight

Engineers have made a new tiny DelFly Micro air vehicle. This successor to the DelFly I and II weighs barely 3 grams, and with its flapping wings is very similar to a dragonfly. Ultra-small, remote-controlled micro aircraft with cameras, such as this DelFly, may well be used in the future for observation flights in difficult-to-reach or dangerous areas

The DelFly Micro is a 'Micro Air Vehicle' (MAV), an exceptionally small remote-controlled aircraft with camera and image recognition software. The Micro, weighing just 3 grams and measuring 10 cm (wingtip to wingtip) is the considerably smaller successor to the successful DelFly I (2005) and DelFly II (2006). The DelFly Micro, with its minuscule battery weighing just 1 gram, can fly for approximately three minutes and has a maximum speed of 5 m/s
Ultra-small remote-controlled, camera-equipped aircraft are potentially of great interest because they could eventually be used for observation flights in difficult-to-reach or dangerous areas
Principle derived from nature
The basic principle of the DelFly is derived from nature. The 'dragonfly' has a tiny camera (about 0.5 grams) on board that transmits its signals to a ground station. With software developed by TU Delft itself, objects can then be recognised independently. The camera transmits TV quality images, and therefore allows the DelFly II to be operated from the computer. It can be manoeuvred using a joystick as if the operator was actually in the cockpit of the aircraft. The aim is to be able to do this with the DelFly Micro too.
Miniaturisation
The development of the DelFly is above all the story of continuing miniaturisation of all the parts, from the DelFly I (23 grams and 50 cm) via the DelFly II (16 grams and 30 cm) to the present DelFly Micro (3 grams and 10 cm)
The DelFly II drew huge attention in 2006 because it could fly horizontally (21 km/hr) as well as hover, just like a hummingbird, and also fly backwards. The DelFly Micro, incidentally, cannot do this just yet
In a few years time, the new objective of the project, the DelFly NaNo (5 cm, 1 gram) will have been developed. The Micro is an important intermediate step in this development process. A second objective for the future is for the DelFly to be able to fly entirely independently thanks to image recognition software

على أبواب عصر “فائق” الصغر: أجهزة تجسس صغيرة تشبه الحشرات والطيور!!

لو شاهدتها من بعيد فلن تبدو لك أكثر من مجرد طائر عادي أو حشرة صغيرة، لكنها في الحقيقة جهاز تجسس تابع للجيش الأمريكي!!

يطور الجيش الأمريكي حالياً مجموعة من أجهزة التجسس فائقة الصغر لتشبه الطيور والحشرات الطائرة، حتى أن بعضها يحرك أجنحته مثل الطيور لتخدع من يشاهدها من بعيد!!
تُسمى هذه الأجهزة MAV اختصاراً لـMicro Air Vehicles (الأجهزة الطائرة الصغيرة)، ويتم تطويرها في قاعدة رايت باتيرسون في ولاية أوهايو الأمريكية.

  المشروع في خريف العام 1996 بهدف تطوير أجهزة تجسس قادرة على البحث والتتبع واستهداف الشخصيات المعادية وسط المدن والمناطق السكنية، وهذا الفيديو يوضح بعض ملامح هذا المشروع:


تحتاج الطائرات العادية ذات الأجنحة الثابتة إلى مسافات كبيرة وسرعات عالية، وهو ما يجعل استخدامها صعباً للغاية في الأماكن السكنية التي تحوي مسارات ضيقة، وهنا تبرز فكرة الأجهزة الطائرة ذات الأجنحة المتحركة، والتي تستطيع التحرك في أي اتجاه في أي وقت ليعطيها ذلك قدرة عالية على المناورة!
 يوجد نوعان من أنواع الحركة في هذه الأجهزة الصغيرة، فإما حركة دائرية مثل الطائرات الهليكوبتر أو رفرفة مثل الطيور، ويتميز النوعان بأن الضجيج الصادر عنهما خافت للغاية حتى لا يلفت جهاز التجسس الانتباه!!
 يسعى العاملون على هذا المشروع لتطويره مستقبلاً بحيث تعمل هذه الأجهزة آلياً بواسطة الذكاء الاصطناعي ودون أي تحكم فيها، ويتم تطوير حجمها كذلك حتى لا تتعدى حجم الحشرات الصغيرة كالذبابة!!
يواجه المشروع تحديات كبيرة من ناحية توفير الطاقة اللازمة في هكذا حجم صغير، فضلاً عن التحديات التي تواجه حركة الجسم الصغير مع ديناميكية الهواء، لذا يعكف العلماء حالياً على دراسة حركة الطيور والحشرات الطائرة ليتعلموا منها كيفية الاستغلال الأمثل للطاقة وحركة الهواء!
هذا وتعمل داربا DARPA (وكالة مشاريع أبحاث الدفاع المتقدمة ) التابعة لوزارة الدفاع الأمريكية على مشروع موازي هو NAV الذي يعني الأجهزة الطائرة “فائقة” الصغر، والذي يستهدف أجهزة تجسس طائرة لا يتعدى طولها السنتيمتر الواحد!!

1 comment: